8. mai 2012

Utfordring - Kamera

Fabelaktige Maia har en utfordring gående nå som lyder som følgende:
"Vis meg ditt kamera".
Ja, da må jeg jo slenge meg med da :) Jeg elsker å ta bilder, men har dessverre ikke tatt noen kurs eller liknende. Her er det learning by doing etter beste evne, med noen tips og triks plukket opp her og der, samt litt googling o.l

Mye super informasjon man kan finne på det o store nettet ja. Har veldig lyst på et kurs, og såkart flere objektiver, men dette er en dyyyyr hobby og da må man ta litt etter litt. Mitt store ønske er ei makro linse. Kanskje en vakker dag ;) Er vel strengt tatt jeg som løper mest rundt med kameraet her i huset, men pantonemannen er også en flittig hobbyfotograf, så her er vel hobbyen ganske så 50/50 fordelt.

Når det kommer til å ta bilder av alt mulig rart som alltids skal dokumenteres er det nok mest meg som er og finne bak kameraet ja. ;)

For og få tatt bilde av kameraet med objektiver måtte jeg ty til iPhonen.


Polaroid effekten på bildet fikk jeg ved å bruke et gratis program jeg har lastet ned som heter Poladroid 9.6

Vi eier ikke fullt med stæsj, men noe har vi da til vårt kjære kamera. Selve kameraet i seg selv er et Canon EOS 450D, med standars objektiv 18-55mm. Dette er helt klart mest brukt. 

Det andre objektivet vi har er en 50 mm. Kjempe fin å bruke innendørs for å ta bilder med naturlig lys. Bildene får en veldig lun og varm stemning. Men det er dessverre veldig sensitivt for bevegelser, så det man tar bilde av er greit om forholder seg rolig ;) 

Det siste objektivet i rekken er en 55-250 mm med image stabilizer. Dette fikk pantonemannen i gave av oss her i huset, og er perfekt for å ta bilder av ting som er langt unna. Veldig fornøyd med dette objektivet også. 

Med en basic "objektiv pakke" litt Photoshop eller liknende programmer, så kommer man langt. Selv om kanskje ikke bildene blir helt som man ønsket bestandig, så kan mye fikses i photoshop. 


Dere ser også sikkert at pantonebloggen har fått seg en liten makeover. Hva synes dere?



4 kommentarer:

  1. Såå vakker layout hos deg :)
    Liker liker!

    Det er så gøy og se alle kameraene rundt omkring og ditt ikke minst.

    Fin tirsdag til deg, min skjønne!
    varm&god klem

    SvarSlett
  2. Kjempefin ny header - så vårlige og friske farger!!!

    Gøy å se hvilke kamera folk har!!

    Fin-fin dag til deg!!
    klem Heidi :)

    SvarSlett
  3. Ja gosh av meg, hva skulle vi gjort uten Photoshop? ;)

    Finfin tirsdag til deg!
    Signe

    SvarSlett
  4. Så fin header!!

    Ja, det er en dyyyyr hobby :-( Men så gøy!!!

    SvarSlett